Viime viikolla huomasin kolme tärkeää uutista. Lidl poisti tuotteestaan kuvankäsittelyohjelmalla ristin kirkon kupolista. Todellisuutta Santorinissa kuvankäsittely ei muuttanut, risti on yhä kirkon sinisen katon huipulla. Toiseksi luin, että piispainkokous on antanut suosituksen jumalanpalvelusyhteisöistä. Olin mukana työryhmässä laatimassa suositukselle pohjaesitystä, joka oli luonteeltaan innostavampi kirkon nykyisyyden ja tulevaisuuden kannalta. Jotenkin jarru- ja kontrolliasenne pääsi piispainkokouksen lopulliseen suositukseen. Se ei estäne yhteisöjen syntymistä, mutta voi viedä niitä kirkon ulkopuolelle.
Kaikki saavat vihkiä, mutta ei ole pakko
Kolmas uutinen liittyi selvitykseen evankelisluterilaisen kirkon vihkioikeudesta luopumisesta ja avioliittoon vihkimisen merkityksestä kirkon identiteetille. Piispainkokoukselle luovutetussa selvityksessä todetaan, että kirkon ei tule luopua vihkioikeudesta. Suuri kysymys on, miten kirkon tulee huomioida samaa sukupuolta olevien parien vihkiminen. Lehdissä uutisoitiin, että kompromissiehdotus sisältää vain pienen muutoksen, jossa kirkko jatkaa vanhalla käsityksellä miehen ja naisen välisestä avioliitosta, mutta sallii papeille samaa sukupuolta olevien parien vihkimisen.
Selvitys esittää suurempaa muutosta. Monesta vaihtoehdosta parhaimpana selvitys pitää etenemistapaa, jossa kirkkojärjestykseen kirjataan kaksi vihkimismallia: Toisaalta mies ja nainen, toisaalta samaa sukupuolta olevat parit. Tämän mukaisesti käsikirjaan laaditaan kaksi vihkikaavaa ja kaksi avioliiton siunauksen kaavaa. Ei tämä ole kompromissi vaan samaa sukupuolta olevien liittojen hyväksyminen kirkossa, vaikka kirkkojärjestykseen lisättäisiin yksittäisen papin oikeus kieltäytyä vihkimisistä.
Kirkko: avioliitto on miehen ja naisen välinen
Kirkko on risteyksessä. Kirkko on monta kertaa todennut avioliiton olevan miehen ja naisen välisen liiton ja että kirkossa ei saa vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja. Selvityksessä tämä kanta ei saa tukea. Kirkko on avioliittokysymyksessä valitsemassa tietä. Toinen vie Raamatusta poispäin yhteiskunnan enemmistölle myötämieliseen suuntaan, jossa suurten joukkojen jäsenyys kirkossa ja verotulot ehkä säilyvät kauemmin. Toinen johtaa suuntaan, johon kirkon oma itseymmärrys Raamatun valossa on koko ajan kuljettanut ja johon kuuluu ristin kantaminen.
Uusjakoa
Homoliittojen hyväksyminen on aiheuttanut ennennäkemätöntä kirkkojen hajaantumista ja sirpaloitumista, mutta myös kristikunnan uudelleen muotoutumista viime vuosien aikana. Anglikaanikirkon sisällä on syntynyt Gafcon, joka tukee kirkon perinteestä ja Raamatusta nousevaa miehen ja naisen välistä liittoa ja sen tukijoita. Norjassa on syntynyt itsenäisiä yhteisöjä ja seurakuntia. Siellä perustettiin keväällä Rohkea kirkko -verkosto, joka tukee luterilaisen kirkon seurakuntia ja vastuunkantajia klassisen kristinuskon puolustamisessa.
Mahdolliset muutokset kirkkojärjestykseen eivät muuta tosiasioita. Raamattu suhtautuu kielteisesti samaa sukupuolta olevien liittoihin. Santorinin Anastasis-kirkon kupolissa on edelleen risti.
Palstakirjoitus Uusi Tie -lehdessä 14.9.2017. Otsikot lisätty tähän.
Kun katsomme avioerojen määrää maassamme, tuntuu siltä että avioliiton merkitystä ei lapsille ole kovin hyvin pyhäkoulussa opetettu. Tai kotona. Sen takia niin sanottu julkinen keskustelu aiheesta on ala-arvoista.