Kiirastorstai on kuin johdantokappale Jeesuksen kuolemaan. Kristikunnassa se on erityisesti ehtoollisen asettamisen päivä. Jeesus asetti ja nautti ehtoollisen ja käski meitä tekemään samoin muistuttaen, että ehtoollisleipä on Kristuksen ruumis ja ehtoollisviini Jeesuksen veri, joka vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi (katso mm. Matt. 26:26-29)
Tuona torstaina tapahtui lyhyessä ajassa monia asioita, joista jo kirjoitin (Ei mikään tavallinen torstai). Tässä vielä kolme asiaa kiirastorstain tapahtumista.
1. Jeesus laulaa kuolemastaan.
Oltuaan opetuslasten kanssa aterialla, he laulavat lopuksi kiitoslaulun: ”Laulettuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle” (Matt. 26:30).
Todennäköisesti he lauloivat juutalaiseen tapaan pääsiäisatariaan liittyvän ”suuri hallel” psalmikokoelman. Tämä ylistysvirsien kokonaisuus käsittää Psalmit 113-118. Jeesus laulaa: ”Kuoleman köydet kiertyivät ympärilleni, tuonelan kauhut ahdistivat minua, minut valtasi tuska ja murhe. Silloin minä huusin Herran nimeä: ”Herra! Pelasta minut!” (Ps. 116:3-4) Hän laulaa olevansa myös uuden liiton kulmakivi: ”Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on nyt kulmakivi” (Ps. 118:22).
Inhimillisesti vaikea kuvitella, miltä Jeesuksesta tuntuI laulaessaan omasta kuolemastaan kirjoitettuja profetioita.
2. Jeesus juo maljan puolestamme.
Getsemanessa Jeesus rukoili: ”Isä, jos se on mahdollista, niin menköön tämä malja minun ohitseni. Mutta ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä.” (Matt. 26:39).
Mielestäni malja kuvaa tässä kahta asiaa: Kärsimyksen maljaa ja Jumalan vihan maljaa. Jeesus tiesi kärsivänsä ja kantavansa rangaistuksen synneistämme.
Kristitty joutuu monella tavalla juomaan itsekin kärsimyksen maljasta elämänsä aikana. Jeesus mainitsi tästä opetuslapsilleen: ”Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte” (Mark. 10:39).
Mutta Jeesus kantoi syntiemme rangaistuksen ja koki Jumalan vihan kohdistuneen häneen. Tämä tapahtui puolestamme. Ilmestyskirjassa Jumalan vihaa kutsutaan myös maljaksi: ”Menkää ja vuodattakaa ne seitsemän Jumalan vihan maljaa maan päälle” (Ilm. 16:1).
Jos Jeesus ei olisi juonut Golgatalla tätä synneistämme tulevaa ”vihan maljaa”, Jumalan pyhän vihan tulisi kohdistua meihin. Hän joi maljan puolestamme. Jeesukseen Kristukseen uskossa turvautuva saa osakseen Jeesuksen ansaitseman armon. Se ei tee kokonaan tyhjäksi Jumalan vihaa vääryyttä ja syntiä kohtaan, kuten Ilmestyskirjan kuvat osoittavat ja kadotuksen olemassaolo niille, jotka hylkäävät pelastuksen.
3. Jeesuksen inhimillinen huolenpito ja rakkaus.
Kiirastorstain tapahtumissa näen Jeesuksen, joka osoittaa monin tavoin rakkautta opetuslapsilleen.
Hän järjestää juhla-aterian (Luuk. 22:8), ottaa palvelijan roolin ja pesee opetuslastensa jalat (Joh. 13:1-20, kehottaa rakastamaan (Joh. 13.34-35), puhui tyynesti ja rakkaudella kavaltajalleen moittimatta häntä (Luuk. 22:21-23), toteaa opetuslasten kieltämisen ja paon haukkumatta heitä silloin ja jälkikäteen (Matt. 26:30-35).
Ahdistus tulevasta kuolemasta ei kohdistunut missään vaiheessa toisiin.
Jeesus oli itse niin kuoleman edessä tuskassa. Lääkäri Luukas kertoo tästä: ”hänen hikensä oli niinkuin veripisarat, jotka putosivat maahan”. (Luuk. 22:44).
Rakkautta loppuun asti
Johanneksen evankeliumissa todetaan opetuslapsista, että Jeesus ”osoitti heille rakkautta loppuun asti” (Joh. 13:1).
Jeesus osoitti rakkautta loppuun saakka kiirastorstaina, pitkäperjantaina ja pääsiäisenä. Ja sitä hän osoittaa omilleen tänäänkin.
Jeesus tuli Jumalan luota maailmaan sinua varten. Nikean uskontunnustus kertoo Jeesuksen olemisesta Isän luona, Jeesuksen ”kautta kaikki on saanut syntynsä.” Hän ”meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi”.
Jeesus tuli sinun pelastuksesi tähden. Rakkaudesta sinuun. Tämä on valtava rakkauskertomus.
TÄTÄ SAA JAKAA:
FACEBOOK – TWITTER – LINKEDIN