Mistä hyvä evankelista on tehty? Martti Luther aikoinaan sanoi, että oikeaksi teologiksi tullaan kolmen asian kautta: oratio, meditatio ja tentatio. Rukous, mietiskely ja koettelemukset.
Näin on myös evankelistan kanssa.
Oratio
Evankelista rukoilee, etsii Jumalan läsnäoloa ja kantaa ihmisiä Jumalan eteen. Hänelle työnantaja (Jumala) on tärkeäpi kuin työnantajalta saatu tehtävä. Kiire on evankelistan suuri synti, joka näky rukoilemattomuutena.
Meditatio
Evankelista lukee ja mietiskelee Jumalan sanaa sekä itseänsä että sanomaansa varten. Hän tietää, että Jumalan voima ei ole hienoissa kertomuksissa, puheissa eikä ihmeissä; Jumalan voima on evankeliumissa, ristin sanomassa. Evankelistan kiusaus on luulla, että hän kyllä tietää, mitä Raamatussa sanotaan, koska on sitä paljon luettu. Ikään kuin minun ei tarvitsisi juoda enää vettä, koska tiedän, miltä se maistuu.
Tentatio
Evankelista joutuu silloin tällöin sisäisiin ja ulkoisiin kamppailuihin. Kamppailujen, kiusausten ja ahdistusten keskellä evankelista huomaa tarvitsevansa itse Jeesusta ja julistaessaan evankeliumia seurakunnalle, hän julistaa sitä myös itselleen. Evankelistalla on kiusaus luopua tehtävästään kun oma pahuus paljastuu hänelle. Mutta siellä puristuksessa syntyy vahva kutsumustietoisuus.
Evankelistan tie
Nämä tekevät evankelistan. Kahta näistä evankelista tavoittelee päivittäin (oratio ja meditatio) ja kolmanteen (tentatio) hän joutuu suostumaan. Jumala tietää, miksi evankelistankin on kannettava joskus erittäin raskasta ristiä. Paavali halusi kokea sekä Kristuksen evankeliumin voiman ja kärsimyksen osallisuuden. Siinä on myös evankelistan tie.