Luukkaan joulukertomuksessa (Luuk. 2) olen ihmetellyt, miten paimenet osasivat lähteä oikeaan paikkaan etsimään vastasyntynyttä. Ehkäpä vastaus löytyy profeetallisesta Miikan kirjasta, jossa kerrotaan Messiaan syntyvän Betlehemissä (5:1) ja vielä tarkemmin Karjatornissa: ”Ja sinä Karjatorni, tytär Siionin kukkula! Sinulle tulee entinen valta, saapuu tytär Jerusalemin kuninkuus” (4:8). Arvioita Jeesuksen tarkan syntymäpaikan sijainniksi on useita. Erään teorian mukaan syntymäpaikka on tämä Miikan mainitsema Karjatorni (Migdal Edar). Betlehemin paimenet eivät olleet ihan tavallisia paimenia. He varmaankin vartioivat Jerusalemiin vietäviä uhrilampaita; heille laitumen lähellä – päivällä ehkä näköetäisyydellä – olevaan Karjatorniin liittyvä profetia oli varmasti tuttu. Voisiko olla niin, että Kuningas – ”Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin” – syntyi samassa tallissa kuin temppelin uhrilampaat?
Matteus kertoo itämaan tietäjistä, jotka tulevat katsomaan Jeesusta. He ovat saattaneet olla kuninkaita. Tämäkin liittyy Vanhaan testamenttiin. Jesaja profetoi kuninkaiden tulevan pimeydessä ilmestyvää Jumalan kirkkautta kohti (60:1-3). He tuovat kultaa ja suitsuketta (60:6). Messiaanisessa kuningaspsalmissa 72 kerrotaan kuninkaista, jotka kumartavat Hallitsijaa ja tuovat hänelle lahjoja (72:10-11). Jeesukselle tuoduissa lahjoissa on nähty arkista huolenpitoa: perhe tarvitsi varoja myös Egyptiin suuntautuvaa pakomatkaa varten. Lisäksi kulta voi symboloida kuninkuutta ja suitsuke jumaluutta. Mirha liittyisi Jeesuksen kuolleen ruumiin voitelemiseen.